sayangilah diri kita sebelum orang menyayangi kita

Khamis, 8 Julai 2010

Macam-macam...

Baru-baru ni saya mengambil cuti rehat khas. Kami sekeluarga balik ke kampung saya di Raub . Bertolak dalam pukul 3 lebih. Berehat dan sembahyang di Masjid Yong Peng sebelum meneruskan perjalanan. Kami tiba di Dong lebih kurang pukul 1 pagi.

Tujuan utama perjalanan ini adalah untuk menghantar anak sulung saya mendaftar di Universiti Malaysia Pahang yang terletak di Gambang, Kuantan. Keesokan harinya, kereta yang kami gunakan mengalami kerosakan. Alamak, kena tambah budgetlah pulak...duit lagi. Yuran pendaftaran pula berjumlah RM1745. Kos membaiki kenderaan pula RM600. Memang banyak lah perbelanjaan bulan ni nampaknya.

Setelah urusan mendaftar selesai, urusan penempatan pula. Anak saya di tempatkan di tempat penginapan yang seperti rumah teres. Sebuah rumah ada 3 bilik. Rumah penginapan ini terletak agak jauh dari kelas kuliahnya. Kenderaan yang dibenarkan hanyalah basikal yang memang ada dijual di situ. Harganya tentulah lebih RM300. Kenalah belikan jugak.

Kesimpulannya, urusan sebegini sememangnya memerlukan perbelanjaan yang besar. Kena sediakan budget untuk segala kemungkinan. Hai... kenalah berjimat dan ikat perut bulan ni.

Apa-apapun Alhamdulillah....segalanya berjalan dengan lancar.

1 ulasan:

  1. Pertama: Tahniah kerana anak berjaya ke menara gading.
    Kedua: Basikal? Wajib beli basikal di situ? Atau boleh beli di tempat lain. Di tempat saya ada dijual basikal second hand dari negari China dan jepun. Harganya murah RM100 pun boleh dapat. Besinya tahan. Saya beli satu untuk riadah dan 6 bulan rim tak bengkok (dengan bebanan badan saya) dan tak pernah pancit (bukan tayar mati).
    Ketiga: Lain kali bila lalu Yong Peng, singgahlah ke rumah saya. Telefon je..

    BalasPadam