sayangilah diri kita sebelum orang menyayangi kita

Jumaat, 19 Mac 2010

ANDA MEROKOK?

Cuti lagi kita ye. Pasal tu orang yang tak faham tugas guru bising, cikgu-cikgu ni asyik cuti je. Tapi dorang tu tak tahu, tak semua cikgu bercuti. Terutamanya yang mengajar di Tahun 6. Kelas tambahan sentiasa ada sepanjang cuti sekolah. Sekalung tahniah atas jasa baik mereka. Kita yang mengajar di tahun 1 - 5 juga perlu membantu dengan memastikan semua murid menguasai kemahiran yang sepatutnya dikuasai mengikut tahap mereka. Dengan itu memudahkan lagi guru tahun 6 membentuk dan menggilap murid-murid tersebut. Tapi tu lahkan, murid-murid ni pun bermacam ragam. Yang penting kita telah berusaha.

Eh...tajuk lain, mukadimah lain pulak. Melalutlah tu. Sebenarnya memang saya nak bercakap pasal orang yang merokok. Saya memang tak suka orang yang merokok. TERUTAMANYA yang tak tahu menjaga 'etika merokok'. Apa itu 'etika merokok'? JANGAN MEROKOK DI TEMPAT AWAM' . Itu yang terutamanya.

Apa yang saya lihat ada yang merokok di mana-mana saja yang mereka suka tanpa memikirkan orang di sekeliling mereka. Di kedai-kedai makan, SELAMBA je menghembuskan asap rokok yang BERACUN itu kepada orang-orang di sekeliling mereka, hatta kepada anak-anak kecil mereka sendiri. Di pasar lambak, di tempat orang ramai beresak-sesak, SELAMBA je menghisap rokok sambil berjalan di celah-celah orang ramai. Kalaulah anak-anak kecil terkena api rokok tu macamana? Tak terfikirkah mereka? Kalau nak merokok, pergilah ke tempat yang jauh sikit dari orang ramai. Dah habis merokok, 'tawaflah' pasar lambak tu selama manapun.
Hadir sebagai tetamu di rumah orang, SELAMBA je hisap rokok dalam rumah orang yang bukan perokok dan meletakkan habuk rokoknya di dalam piring cawan. Eee...bencinya saya(mahu je saya halakan kipas angin dengan kelajuan maksima kat muka dia).

Tolonglah jaga adab sikit. Kalau nak merokok, jauhilah tempat orang ramai. Hormatilah orang di sekeliling kamu. Jadilah perokok yang beradab. Kalau nak cepat dapat penyakit, merokoklah sorang-sorang. Janganlah seret orang lain sekali . Difahamkan orang yang tidak merokok lebih mudah mendapat penyakit apabila terhidu asap rokok perokok. Jadi hormatilah kami yang bukan perokok ni. KAMI NAK HIDUP SIHAT.

kandungan rokok (macam-macam ada)

2 ulasan:

  1. Mari kita buat kelab ANTI MEROKOK.

    BalasPadam
  2. saya setuju sgt2...saya pon xske org yg merokok dan suke2 hati hembus kt org lain...

    BalasPadam