sayangilah diri kita sebelum orang menyayangi kita

Isnin, 21 Disember 2009

KEKABU

Kekabu? Tahu tak apa bendanya tu? Haa..kalau anak saya memang langsung tak tahu. Tak pernah tengok. Jadi cuti sekolah ni saya memperkenalkan ' kekabu ' kepada anak-anak saya. Kebetulan pula cuti kali ni tengah musim kekabu.



Pokok kekabu.


Pokok kekabu ini kebanyakannya sudah terlalu tinggi. Penat juga nak menjoloknya.OK. Untuk yang belum mengetahuinya, buah kekabu membekalkan 'kekabu' . Kekabu ini pula digunakan untuk mengisi bantal. Sifatnya yang seperti kapas memang sesuai dibuat bantal.

Buah kekabu

Isi kekabu

Inilah kekabu yang dikeluarkan.

Biji kekabu yang perlu dibuang. Biji yang tua berwarna hitam.

Kekabu yang dikeluarkan ini akan dikumpulkan untuk dibuang bijinya. Di sinilah cabarannya bermula. Membersihkan kekabu lebih mudah semasa isinya masih basah dan tidak terlalu kering. Sekiranya isinya terlalu kering , kekabu ini akan berterbangan masuk ke lubang hidung. Kekabu yang telah bersih ini akan dimasukkan ke dalam bekas kain seperti guni untuk dijemur.
Apabila ianya telah benar-benar kering, barulah ianya dijadikan bantal. Harganya di pasaran kini ialah RM19 bagi sebiji bantal saiz standard. Bantal kekabu sangatlah selesa kerana sifatnya yang sejuk dan lembut, berbanding bantal span.

1 ulasan:

  1. Masa saya di sekolah rendah dulu, saya ambil 'pelepah' kekabu untuk dibuat kapal.
    Budak-budsk sekarang memang tak kenal kekabu.

    BalasPadam