sayangilah diri kita sebelum orang menyayangi kita

Jumaat, 1 Januari 2010

TAHUN BARU 2010

Wah!! Dah tahun baru rupanya hari ni. Dulu-dulu orang sibuk fasal azam baru bila tahun baru menjelma. Sekarang dah tak gah cam gitu. Gawat agaknya. Kalau zaman dulu, tahun baru, mulalah nak cari diari baru. Kononnya, nak catat azamlah. Nak beli baju baru, beg baru .Pendek kata, serba baru.Sekarang dah tak boleh fikir benda-benda macam tu lagi. Keutamaan adalah kepada keperluan sekolah anak-anak. Zaman ni duit macam air. Macam-macam keperluan nak dibeli.

Seminggu dua ni sibuk dengan membeli kelengkapan sekolah. Baju sekolah, kasut sekolah, alat tulis dan macam-macam benda lagi. Lebih mudah membeli untuk anak-anak yang masih kecil. Mereka tak memilih jenama. Cuma kalau beg tu mereka mungkin tertarik dengan watak-watak kartun yang diminati. Yang besar-besar ni yang cerewet sikit. Pergi 2 , 3 kedaipun belum tentu dapat barang yang diingini. Nak yang mahal pulak tu. Apa nak buat. Tahun ni, kesemua anak saya bersekolah.

Seminggu sebelum sekolah dibuka, semua guru dah sibuk bermesyuarat. Masa inilah dapat tahu jawatan apa yang dipegang untuk tahun baru. Tahun ni saya diamanahkan memegang 5 jawatan setiausaha. Kalau difikirkan memang terasa berat. Cuba buat yang termampu. Kalau dah diberi jawatan tu maknanya orang percayakan kita.

Hari ni hari pembayaran yuran dan sebagainya di sekolah. Mendaftarkan anak di Tahun 1, Pra dan sekolah agama saja dah hampir RM500. Itulah hakikatnya.

Apa-apapun, selamat menyambut tahun baru untuk semua. Semoga tahun ini kita dimurahkan rezeki, dipermudahkan segala urusan dan tercapai segala cita-cita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan