sayangilah diri kita sebelum orang menyayangi kita

Selasa, 26 Januari 2010

TERKENANG


Pernah lihat atau makan buah ni?
Sorong papan tarik papan,
Buah KERANJI di dalam perahu,
Suruh makan, dia makan,
Suruh makan dia tak mahu.

Haa.. kalau nak tahu, inilah buah keranji. Kalau sebelah pantai timur bukan sesuatu yang pelik, kerana biasa ditemui. Sejak saya menetap di Johor ni, tak pernah saya jumpa buah ni lagi. Masa kecik-kecik dulu, biasa makan kat bawah pokoknya lagi. Balik dari sekolah, singgah tepi jalan dengan kawan-kawan. Buat apa? Pungut buah keranji ni lah. Rasanya masam-masam manis. Isinya yang berwarna jingga memang menarik. Tapi isinya memang tak banyak. Buat tahi gigi je...
Sekarang kat tempat saya di Pahang pun dah tak jumpa pokoknya lagi. Satu lagi, pokok buah berangan kampung. Dulupun, kalau musim, saya dan kawan-kawan akan menunggu di bawah pokok berangan tu, menunggu buah berangan gugur/ pecah. Dah dapat kumpulkan, bawa balik suruh mak masak. Mak akan masakkan dengan menggorengnya dengan sedikit air garam .

Sekarang memang tak pernah jumpa lagi. Pokoknya pun dah pupus agaknya. Berangan yang dijual di tepi jalan sekarang ni besar-besar, tapi diimport. Rasanyapun tak sesegar yang tempatan. Bilalah saya dapat merasa yang macam dulu tu lagi........



Ini pula buah asam jawa. Buahnya besar-besar. Isinya manis sekali. Ye la..namanyapun asam jawa madu. Buah ni masih banyak ditemui. Buah-buah ni saya beli semasa saya berkursus di Kuala Terengganu tempoh hari. Bukannya apa, cuma terkenang makanan yang pernah dimakan dulu dan juga nak kenalkan dengan anak-anak. Anak-anak saya memang tak pernah tengokpun buah keranji tu. Makan apa tah lagi.
Akhirnya, lepas dua tiga hari terbiar di atas meja, saya jugalah yang menghabiskannya....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan